Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

söndag 7 juni 2015

Avslutningar och student


Blommor till fröken
En jättefin kaffemugg
 Några av mina fina mentorselever

Avslutningsveckan är nog en av de mest stressande för lärare samtidigt som man ska hinna klämma in sina barns avslutningar. Jaga elever in i det sista innan betygen sätts, styra upp en massa aktiviteter och spex. I torsdags hade vi avslutning för våra ettor och tvåor på Elite hotel. Det var fika, tal, diplomutdelning och lärarspexet bestod av en talangtävling där mentorerna skulle visa upp sina olika talanger och nu fick eleverna vara bedömare. Det var allt från dans i nakendräkter, gitarrspel, kurdisk dans, jonglering m.m Själv spelade jag Björnen sover på blockflöjt tillsammans med min kära kollega Sara. Det ska tilläggas att jag aldrig spelat blockflöjt tidigare och är nästintill totalt tondöv. Eleverna verkade uppskatta det i alla fall :-) Jag fick blommor, te och en jättefin kaffemugg av mina mentorselever. Jag blev otroligt glad och rörd.

Världens finaste kille

I fredag var det dags för Olivers avslutning. Min stora kille Oliver slutade sexan. Det var en fin avslutning i solen på skolgården med uppträdanden av elever och lärare. Det var härligt att få titta och skratta tillsammans med Oliver. Till hösten är det dags för 7:an och högstadiet och det är en skräckblandad förtjusning för vår stora kille, Han tycker det är jobbigt att skiljas från fröken och allt det vana men ser samtidigt fram emot ett skönt sommarlov.

Snart dags för utspring

I går var det studenten. En glad och sorglig dag på alla sätt och vis. Trots att det är tjugo år sen jag själv tog studenten så kommer jag fortfarande ihåg känslostormarna. Som lärare är man otroligt stolt över att släppa iväg studenterna samtidigt som det är sorgligt och jobbigt. Studentavslutningen var också den på Elite hotel och bestod av middag, tal, lärarspex, stipendie- och diplomutdelning och tal. På morgonen var det mingel och fotografering på skolan. Efter utspringet gick vi tillbaka till skolan och städade. Sen mötte jag upp mamma och brosan med familj på stan för att tillsammans kolla på studentkortegen och vinka till alla mina studenter.På kvällen var jag totalt slut efter en intensiv vecka men jag firade med lite bubbel att ännu ett läsår nästan är slut. Nu väntar tre veckors jobb innan det är dags för en välförtjänt semester.

Min kollega Jenny med våra tekniktreor


Lärarspex på scen
Mina underbara kollegor Rey, Jenny, Anna och Sara
Nära och kära som väntar på sina studenter
Utspring
Ett välförtjänt glas bubbel 

Bilder: Privata (homeofthedragonfly.blogspot.com)

1 kommentar:

  1. Intensiv vecka! Ska verkligen försöka ta mig till E-tuna i veckan så vi kan ses! Kan inte lova dag än, dock inte onsdag i alla fall.

    SvaraRadera