Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

söndag 12 januari 2014

En engelsman i Paris

Det var länge sedan jag kom med något boktips. Väldigt länge sedan. Den enkla förklaringen till det är att det har varit riktigt dåligt på läsfronten, om man bortser från kurslitteratur då. De senaste två gångerna vi haft träff med tjejerna i bokklubben har jag inte varit med (pga sjukdom och tidsbrist), inte heller har jag läst något på egen hand. För en bokmal som jag som vanligtvis slukar bok efter bok är det oroande att varken orka eller ha lust att läsa. Nu under jullovet (det första lov på många år som jag inte har jobbat något alls) kom lusten att läsa tillbaka och då satte jag tänderna i en bok som jag fick i födelsedagspresent av min mamma.

En engelsman i Paris

En engelsman i Paris
Nicolas Barreau

Trettioåriga Aurèlie Bredin vandrar förkrossad fram på Paris gator. Hennes pojkvän har precis lämnat henne för en annan kvinna och dessutom har hennes pappa nyligen gått bort. Av en slump hamnar hon inne i en liten bokhandel där hon hittar romanen "En engelsman i Paris" skriven av den brittiske författaren Robert Miller. Huvudpersonen i denna bok påminner om henne själv och utspelar sig till viss del på hennes fars restaurang Temps des Cerices vilket gör att Aurèlie blir helt besatt. Hon måste träffa denna författare för att få reda på dessa sammanträffanden. Hennes försök att kontakta denne Robert Miller är inte särskilt lyckosamma och den buttre förlagsdirektören gör inte mycket för att hjälpa henne heller. Men så en dag får hon ett svar...

Jag måste säga att det är en charmig liten historia som lästes med ett leende på läpparna. Lättläst, härligt romantisk och humoristisk. En fransk liten pärla som lämnade en feelgood känsla när jag slog ihop boken. En favorit är den gamla amerikanska damen Mrs Dinsmore som Aurèlie lär känna på en av Paris kyrkogårdar och som med sin humor lockar till många skratt. En vacker historia som tar oss med på en vandring genom Paris gator, restauranger och menyer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar