Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

söndag 19 januari 2014

Nervös


Truth

Hela hösten så har jag vid sidan om mitt jobb pluggat på distans. Jag har läst Statsvetenskap I vid Högskolan i Dalarna för att läsa in ett tredje ämne som gymansielärare. Jag har lärarlegitimation i Svenska och Historia men har också undervisat i Samhällskunskap i många år. Eftersom jag tycker att det är så otroligt roligt och intressant beslöt jag mig för att läsa in behörighet också för Samhällskunskapen. Jag har brottats med politiska ideologier, jämfört olika politiska system och länder, tittat på internationella organisationer och globalisering, grottat ner mig europeiska integrationsteorier och EU:s politiska system. Åh, vad roligt och intressant det har varit. Trots att jag har jobbat 100 % och pluggat 100 % så har jag lyckats att ta mig igenom det och fixat alla tentor. Ja, den sista hemtentan lämnades in i fredags kväll med en kvart tillgodo så det återstår att se hur det gick på den.

Nu kommer vi till problemet och förklaringen till varför jag är så nervös. Nu i vår ska jag fortsätta att läsa och den här gången blir det Internationella relationer II, också det vid Högskolan i Dalarna. I denna kurs ska jag lära mig mer om internationella organisationer, freds- och konfliktlösning, samhällsvetenskapliga metoder och avsluta med ett examensarbete. Det ska bli jätteroligt och intressant. Det finns bara ett problem. Kursen ges helt på engelska. Att läsa kurslitteratur på engelska är inga som heslt problem, inte heller att skriva på engelska. Däremot att tvingas prata engelska på de obligatoriska seminarierna via webben ger mig fuktansvärd ångest. Jag har allt sedan gymnasiet och min hemska lärare i engelska haft väldigt dåligt självförtroende gällande min egen förmåga inom detta område. Det hjälper inte att jag har bott och pluggat i Sydney, jag tror fortfarande att jag är världens sämsta. Jag har och har haft sådan ångest inför det här att jag till och med funderat på att strunta i den här kursen. Men nu har jag tvingat mig själv att i alla fall genomföra det första seminariet för att se om jag överlever...

Books❤❤❤ | via Tumblr

Untitled 

Les mémoires | via Tumblr

Bilder: www.weheartit.com

3 kommentarer:

  1. Klart du överlever! Men förstår att du inte gillar det.

    SvaraRadera
  2. Det är bara i vår hjärna som spökena finns. Jag är övertygad om att det egentligen inte är minsta problem för dig att prata på engelska. Då får tänka på allt som du har till din fördel - att du kan ta till dig och förstå det som står skrivet i böckerna, att du faktiskt har erfarenhet från både studier och boende utomlands. Detta är nog mycket, mycket mer än många av de andra deltagarna så du har ett stort försprång. Kommer att gå fint!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Åh det klarar du!!!! Jag har aldrig någonsin tänkt att någon är dålig när de pratar på ett språk som inte är deras eget. bara blivit im,pad av att de överhuvudtaget kan!

    www.lifeinsingapore.se

    SvaraRadera