Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

lördag 8 mars 2014

Mannen från Albanien


Läser just nu
Förra gången jag träffade tjejerna i bokklubben bestämde vi att vi skulle läsa Magnus Montelius "Mannen från Albanien". Jag är inte så där jätteförtjust i svenska deckare så jag hade väl egentligen inte så stora förväntningar. Till min förvåning fastnade jag på en gång och slukade boken i ett nafs. Jag ville verkligen inte lägga den ifrån mig förrän jag fått reda på hur den slutade. Det är en fascinerande historia och en lågmäld deckare som bygger på resonemang snarare än action men historien är oavbrutet spännande. Jag älskar Montelius stil och språk och  de intressanta personskildringarna och miljön med Kalla Kriget som bakgrund ger denna historia dynamik. Jag väntar redan på Montelius nästa bok.

Mannen från Albanien handlar om händelser under Kalla Kriget och om de politiska strömningarna i Sverige under 1960-70-talen. Det är hösten 1990 och järnridån har nästan fallit. I Stockholm faller en man ner från Erstaterassen och omkommer. Mannen har ett albanskt pass på sig men de albanska myndigheterna förnekar hans existens. Sanningen om mannen från Albanien är komplicerad och i bakgrunden skymtar en historia om en sammansvetsad grupp som begravt sitt förflutna men behållit sina lojaliteter. Den avdankade journalisten Tobias Meijtens råkar ha vägarna förbi och blir helt uppslukad av detta fall. Med hjälp av sin skarpsinniga kollega Natalie Petrini hittar de en helt annan historia än den officiella och som många gör allt för att den inte ska komma upp i ljuset...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar