Home of the dragonfly

På äventyr i huvudstaden

I väntan på tåget
På väg
Med en vild liten lillebror så är det lätt att man hamnar i skymundan. När man dessutom är så mycket äldre (det skiljer åtta år) och är väldigt lugn av sig så är chansen ännu större. Jag försöker att se till att ge Oliver egentid i vardagen men nu och då så smiter vi också iväg på tu man hand och ger oss iväg på äventyr. Jag tycker att det är jätteviktigt att Oliver får denna egentid med mig. Han är så lugn och trivs ensam vilket också gör att han inte kräver så mycket uppmärksamhet. Men Oliver behöver också få känna att han är i centrum, få chansen att göra det han tycker om och framför allt få tiden att i lugn och ro prata och kramas med mig. I och med att han är en liten filosof så behöver han få prata i lugn och ro, så att man kan diskutera hans tankar och funderingar över stort och smått i vardagen. Med Hilmer i närheten är det inte alltid lätt att få den tiden.

Hotellrummet

Igår morse lämnade vi yrvädret (Hilmer) hemma hos mormor och morbror Olle och satte oss på tåget mot Stockholm. när vi kom fram promenerade vi mot Gamla Stan. På vägen dit smet vi in på Lagerhaus och köpte lite smått och gott, bland annat en affisch med valar på som ska ramas in och hängas upp på Olivers rum. Jag hade bokat rum på Hotel Reisen som ligger strax bredvid slottet med utsikt mot Skeppsholmen. Vi checkade in och lämnade våra väskor på rummet innan vi promenerade bort mot Slussen. Därifrån tog vi båten till Djurgården och Aquaria som Oliver ville besöka. Han älskar djur och det är fascinerande att se hur mycket han kan om alla djurarter. Vi passade också på att fika när vi var där. Vilket underbart höstväder vi hade. Lite kyligt men strålande solsken. På vägen tillbaka till hotellet gick vi längs vattnet från Slussen till hotellet och tittade på alla fåglar. En nyfiken stortrut spatserade bara en halvmeter ifrån oss till Olivers glädje. Tillbaka på hotellet ville Oliver bada i hotellets kallvattenpool som höll endast tolv grader. Jag valde att titta på. Det var tur att det fanns en bastu att värma sig i sedan. Efter lite slappande på rummet promenerade vi upp i Gamla stan och tittade i lite affärer, mötte en gammal elev till mig som nu pluggar på KTH och sen mättade vi våra magar med lite pizza på en mysig liten restaurang. Resten av kvällen tillbringade vi i våra pyjamasar på hotellrummet, kollade på film och Idol och bara tog det lugnt och myste. Oliver var exalterad över hotellfrukosten. Favoriterna var bacon och plättar :-) På vägen till tåget idag så gick vi över stan och kikade lite i affärer innan vi åkte hemåt. Oliver var jättenöjd över äventyret i huvudstaden och detta var precis vad han behövde, min älskade och underbara stora kille.