Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

söndag 28 december 2014

På julbordet


Nu har killarna åkt för pappavecka och det blev tomt på en gång. Undrar om man någonsin kommer att vänja sig. Men en underbar jul hade vi och snart är det nytt år med nya möjligheter. Mina favoriter på julbordet är Janssons frestelse, bruna bönor och farmors omelett. Och så sill så klart. Jag älskar sill, så himla gott. Jag kommer ihåg när jag bodde i Neapel och brosan kom ner och hälsade på. Han hade med sig en burk sill, kaviar, knäcke och saltlakris. Min italienska familj avskydde sillen och kaviaren. Lakritsen gillade de däremot. I år hade vi flera olika sillsorter på julbordet; vanlig löksill, senapssill och anjovis. Sen hade jag gjort två varianter; en med pepparrot, dill och basilika och en med timjan och citron. Den med pepparrot gjorde jag förra året, receptet hittar ni här och den är så otroligt god med lite sting i. I år testade jag att göra den med timjan och citron och den blev också god. Med Abbas fem-minuters-sill är det snabbt och enkelt att göra sill själv. Vill man och är duktig så kan man givetvis lägga in sillen själv men jag brukar köra på den snabba varianten.


Krämig citron- & timjansill
6 bufféportioner

1 förpackning femminutersill (400 g)
1 finhackad rödlök
1/2 kruka finhackad färsk timjan
2 dl crème fraiche
1/2 dl majonnäs
finrivet skal av 1 citron
färskpressad saft av 1 citron

1. Häll av spadet från sillen och skär den i bitar.
2. Blanda alla ingredienser till såsen. Vänd ner sillen och låt stå i kylen ca 1 timme, gärna längre. Servera i en fin glasburk. 



Bild 1: Privat (homeofthedragonfly.blogspot.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar