Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

torsdag 29 maj 2014

Crazy times...

Denna bild sitter i arbetsrummet just nu.
Lärarhumor.

Crazy times. Ja, så känns det just nu. Tempot är högt och det händer saker hela tiden. Omvälvande, känslosamt, lycka, sorg... Det är verkligen en känslornas berg och dalbana. På jobbet är det total kaos som alltid i slutet av läsåret. En kollega liknade eleverna vid hyenor som jagar en överallt. Inte ens personalrummet eller toaletten är fredad zon. Det är kompletteringar, missade deadlines, betygsdiskussioner etc. Förhandlingarna avlöser varandra. Hela tiden måste man motivera varför ett betyg blir si eller så, varför man inte kan komma sista tre dagarna och tro att man kan lämna in allt man struntat i att göra under hela året, varför man måste prioritera de som faktiskt har en chans att nå ett högre betyg. Tårar och glädje om vartannat. Man sliter häcken av sig för att få så många som möjligt i mål. Det ska bli så otroligt skönt när alla betyg är satta och man släppt iväg alla elever, några på sommarlov och andra ut på nya äventyr.


Hemma händer det också saker. Huset är nu sålt. De nya ägarna flyttar in 15:e juli så det är snabba puckar. Jag har hittat lägenhet och flyttar 1:a juli. Det ska delas upp saker, köpas nya, kommas överens om hur vi ska ha barnen. Det känns sorgligt men samtidigt bra. Glädje över det som har varit trots att det kanske inte blev som vi trodde, sorg över det som inte kommer att bli. Det kommer att bli bra men det är ingen lätt match att ta sig igenom en separation, inte för någon inblandad.



Mitt i allt kaos gäller det att komma ihåg att andas och att också vara i nuet. Mina killar är mitt allt och det är de som gör att jag orkar. Ikväll tog vi en lång cykeltur på nästan åtta kilometer. Naturligtvis blev det en fikapaus på vägen. Nu är det långledigt, hela fyra dagar. En hel del praktiska saker ska tas om hand men framför allt ska jag bara vara med mina killar och andas och njuta av ledigheten. Nästa vecka är det slutspurt med betygssättning, skolavslutning och student för både mina mentorskillar och min yngsta lillebror (det kommer bli till att springa för att hinna med båda då de är på olika skolor).

1 kommentar:

  1. Bra att du hämtar energi ibland. De är tufft nu men det blir bättre, det blir bra!

    SvaraRadera