Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

söndag 18 maj 2014

Helg

Åh, vilken underbar helg vi har haft. Både sol och värme utan dess like. Tänk vad mycket det kan göra för både energi och humör. Just nu är det full fart på jobbet, samma kaos varje år inför betygsättningen. Dessutom tar mina mentorselever studenten så det gäller att mana på dem in i det sista och få alla i mål. De är så otroligt gulliga och omtänksamma, mina teknikkillar. Att ha fått följa dem i tre år och se dem mogna och utvecklas har varit en alldeles fantastisk resa. Jag är otroligt stolt över var och en, framför allt över hur de har utvecklats som människor. I fredags på mentorspasset blev jag beordrad att sätta mig ner på en stol. Några av killarna plockade fram en blombukett och ett fint kort som jag fick. De vet att jag har det tufft hemma med separationen och dessutom lagt och lägger ner hela min själ i att hjälpa dem hela tiden, så de tyckte att jag behövde lite uppmuntran. De erbjöd sig dessutom att hjälpa till med flytten när det är dags för det. Sen fick jag en kram av var och en. Jag erkänner att jag fällde ett par tårar, eller ja ganska många.

Fina blommor från mina mentorselever

Igår så blev det härlig kvalitetstid tillsammans med mina killar. Eftersom det var underbart väder ute packade vi picknickkorgen och promenerade/cyklade iväg till ett mysigt grönområde här i stan. Vi mumsade på saft, kakor och vattenmelon, lekte i lekparken, sparkade boll och tittade på fåglar. När vi kom hem tog vi med oss en filt ut i trädgården och bara njöt av det underbara vädret. Andreas och Oliver åkte iväg en sväng för premiärbad utomhus i Parkenbadet. På kvällen grillade vi och satt kvar ute på altanen långt efter att de sista strålarna försvunnit ner bakom trädkronorna. Det var alldeles ljummet och vindstilla ute.

Picknick i det gröna

På vägen hem plockade vi en bukett smörblommor

Idag har vi städat hemma och varit på kalas och firat barnens kusin som fyller fyra år idag. Världens sötaste lilla prinsessa. Det är roligt att Hilmer och Elsa är jämngamla. De går på samma avdelning på dagis och leker och slåss om vartannat. Personalen konstaterar att det märks att de är kusiner och tajta på ett helt annat sätt än med sina kompisar. Idag har vädret skiftat lite mer och blandat sol och värme med regnskurar. Kvällen avslutar vi med familjepizza och film innan vardagen och nya veckan drar igång. 

Finaste Elsa som fyller fyra år idag

Massor av gott på kalaset

4 kommentarer:

  1. Ja! En väldigt härlig helg med sol och värme!

    SvaraRadera
  2. Precis vad vi behövde :-)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt att ha sådana elever. Vilket otroligt GOTT betyg till dig som lärare!
    Vad undervisar du i?
    Glad att ni hade fint väder i helgen, hoppas det fortsätter!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är helt underbara. Det kommer bli jobbigt när de tar studenten och försvinner iväg. Jag undervisar i samhällskunskap, historia och svenska. Älskar mitt jobb även om läraryrket är tungt ibland.

      Kram Linda

      Radera