Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

onsdag 21 maj 2014

Bokklubb

I tisdags kväll var det dags för bokklubb tillsammans med tjejerna igen. Vi träffas var åttonde vecka och nu var det sista gången innan sommaren. Vi var hemma hos G och satt på hennes altan i den sköna kvällssolen. Hon bjöd på en underbart god kantarellsoppa med hembakt bröd till och kaffe och bakelse till efterrätt. Till denna gång hade vi läst John Greens "Förr eller senare exploderar jag". Boken handlar om 17-åriga Hazel som är döende i cancer. Tillsammans med andra drabbade ungdomar träffas de i en stödgrupp som kyrkan anordnar. Hon avskyr dessa möten men så en dag kliver Augustus Waters in. Han är friskförklarad från sin cancer men har följt med en kompis till mötet. En episk kärlekshistoria uppstår mellan dessa två ungdomar. Boken handlar om hur det är att vara ung och stå med ena foten i graven. Det ligger en svart skugga över hela berättelsen men när jag läser den så skrattar jag och gråter om vart annat. En otroligt vacker kärlekshistoria som berör ett allvarligt ämne men ändå med en härlig svart humor. Jag älskar karaktärerna och de underfundiga dialogerna. Den berör cancerämnet med en ärlighet som ibland är som en käftsmäll. Jag blev helt såld på denna bok liksom de flesta av tjejerna i bokklubben. Den fick fyror och femmor i betyg av nästan alla.

Förr eller senare exploderar jag


Till nästa träffa i augusti ska vi läsa Lena Anderssons "Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek".


10 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Nog för att jag har många böcker hemma, men får nog ändå lov att köpa denna inför sommaren ;)
    Egenmäktigt förfarande har jag också hört skall vara bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra. Den är väl värd att läsas.

      Kram Linda

      Radera
  2. ÅH! Den läste jag också för ett tag sedan, underbar bok! Vi ses i morgon!

    SvaraRadera
  3. Hej Linda!
    Så kul med ett boktips! Den blir jag sugen på att läsa!
    Kul med bokcirkel! Vi har haft en i min by men den har legat i träda nu i snart 2 år. Vi hoppas dra igång igen till hösten. Håller tummarna för det!
    Kantarellsoppa låter ljuvligt!
    Trevlig fredag och helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mysigt med bokklubb. När man träffas med lagom mellanrum så blir det inget tvång heller.Hoppas ni får till er bokklubb till hösten.

      Kram Linda

      Radera
  4. Tack för boktipen!

    www.lifeinsingapore.se

    SvaraRadera
  5. Visst är det den boken som snart blir film?
    Har bara sett trailers av den. VISSTE inte ens att det var en bok som var förlagan. Kan tro att den var bra.
    Gillar också bokklubbar, vi hade en i flera år. Men numera är det en vinklubb istället, haha!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är den som ska bli film. Måste man nästan se när man läst boken. Haha, vinklubb låter också som ett bra alternativ :-)

      Kram Linda

      Radera