Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

torsdag 13 mars 2014

Granne med skogen

På väg ner mot golfbanan
Inga älgar idag
Bilklubben
Ett av de nybyggda husen

Det här huset har varit ett ungdomshem en gång i tiden.
Nu bor det ett äldre par här.

Jag gillar det här huset.
Lite annorlunda arkitektur.

Fler nybyggda hus

Jag älskar att bo där vi bor, granne med skogen. Ändå är det bara 4 km in till centrum. När jag lämnat jobbet (som ligger mitt i centrum), hämtat Hilmer på dagis och går ner mot golfbanan då slappnar hela min kropp av och jag får ro. Vi passerar golfbanan där man ofta kan se älgar (eller golfspelare), den gamla fallfärdiga bilklubben och jordkällaren som står mitt i ingenstans (har förmodligen legat ett hus där en gång i tiden). Det är en salig blandning av nybyggda hus och gamla hus som stått där länge, länge. Men det är inte husen som dominerar utan skogen. Jag älskar att kunna kliva rakt ut bland blåbärsris och träd. Att vi har ett berg med utsikt strax ovanför tomten, eller det lilla vattenfallet en bit bort. Motionsspåret finns också ett par hundra meter bort. Det är mysigt med rådjuren som kommer in på tomten, även om jag skulle kunna slå ihjäl dem när de tuggar i sig mina blommor. Ibland tittar älgarna också in på ett besök. Jag älskar att kunna sitta på trappen i solskenet och andas in den friska luften och det enda som stör tystnaden är fågelkvittret. Enda nackdelen är att det är dåliga bussförbindelser (går fem gånger om dagen och inte lördag och söndag) så om man som jag inte har körkort så är det apostlahästarna som gäller. Oftast tar jag bussen till jobbet på morgonen och går hem. Men med tanke på det lugn jag känner här på vår gata granne med skogen så är det helt klart värt det.

En av alla backar.
Bra träning för ben och rumpa.
Granne med skogen

Utsikt från berget
Motionsspåret
Vattenfallet

Bilder: Privata (homeofthedragonfly.blogspot.com)

8 kommentarer:

  1. Ha! Du är nog mer skogsmulle än jag någonsin blir! Fast jag bor ju minst lika när skogen som du men går hellre år andra hållet, bort från skogen!
    Men är man en stadstjej är älgar mm LIVSFARLIGA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ingen skogstjej egentligen och det är nog närheten till stan som gör att jag trivs :-)

      Kram Linda

      Radera
  2. Vackert!
    Det är verkligen helt fantastiskt väder vi haft ynnesten att njuta av den senaste veckan. Låt oss hoppas att det kyligare vädret som nu är på väg tillbaka, bara är här för att vända.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag snöar det så våren ser ut att ha tagit en paus. Hur är det med dig? Har inte hört något från dig på ett tag.

      Kram Linda

      Radera
  3. Så fint ni har det där ni bor och jag förstår att du trivs. Att axlarna faller ner i rätt nivå när du får vara där och att du hämtar kraft här. Det betyder så mycket att ha funnit sin plats. Det som är hemma.

    Tack för att vi fick följa med på en rundtur i din omgivning.

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja, det är skönt att kunna ha en plats där man kan hämta energi.

      Kram Linda

      Radera
  4. Hej Linda!
    Härligt inlägg! Jag gillar också närheten till skog (fanns nu bor vi inte vid skog), det är ngt rogivande. Men samma känsla infinner sig för mig vi öppna fält som hos oss. Älskar att gå i skogen med barnen.
    Hoppas snön smälter snabbt hos er!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, öppna fält är också rogivande eller natur överhuvudtaget. Nu är snön äntligen borta och våren på g.

      Kram Linda

      Radera