Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

lördag 3 januari 2015

Trying new recepies


Vad underbart skönt och välbehövligt det är att vara ledig. Kunna sova ut på morgonen, skrota omkring i pyjamas, testa nya recept, läsa böcker, titta på tv, fixa hemma och promenera. 2015 är välkommet och jag ser fram emot vad året har att erbjuda. I år gav jag inget särskilt nyårslöfte. 2015 ska istället få handla om att ta hand om mig själv och killarna och fokusera på alla ljusglimtar i tillvaron. Vi lägger alldeles för mycket tid på att oroa oss, ofta handlar det om småsaker, en massa tänk om och en massa ånger över saker som har hänt. Livet är alldeles för kort för att hålla på med sådant.


Igår testade jag ett nytt recept och valet denna gång var en enkel laxomelett. Så gott och så lätt att göra, perfekt till lunch. Rekommenderar att testa. Idag har jag hängt med mamma, moster I som är här på besök från Värmland och lilla mormor. Vi har promenerat, fikat och tittat på Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Jag längtar efter mina killar och imorgon kväll kommer de äntligen. Mina killar, mitt allt!


Laxomelett
2 port
6 ägg
6 msk vatten
1 tsk salt
Vitpeppar från kvarn 
400 g gravad lax, skuren i bitar
1 gul lök, finhackad
6 kokta potatis, skurna i bitar
100 g riven västerbottenost
1 knippe dill, finklippt
smör att steka i

1. Vispa ägg och vatten. salta och peppra. Tillsätt dillen.
2. Stek löken mjuk i smör i en stekpanna. Tillsätt potatisen. Häll över äggstanningen, osten och lägg på laxbitarna. 
3. Låt omeletten steka på svag värme. När äggstanningen är fast då är omeletten klar. 

Bild 2-3: Privata (homeofthedragonfly.blogspot.com

2 kommentarer:

  1. Tycker det låter som du ändå har ett nyårslöfte!
    Och ett bra sådant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att vara snäll mot sig själv vilket man glömmer bort ibland.

      Kram Linda

      Radera