Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

söndag 12 oktober 2014

Bokklubb



I tisdags kväll hade jag tjejerna från bokklubben över här hos mig. Jag bjöd på Nigellas lammgryta och gino till efterrätt. Det är alltid lika mysigt att träffas, vilket vi gör ungefär var åttonde vecka. Den vi är hos väljer ut fyra böcker som vi sedan röstar om vilken vi ska läsa. På så sätt får man många boktips och förmånen att läsa böcker som man kanske själv inte skulle ha valt. Till den här gången hade vi läst Maria Svelands "Systrar och bröder".


Boken handlar om de tre syskonen Nora, Hedda och Per. Den handlar om hur man med olika strategier, neuroser och minnen överlever sin barndom. Om hur man uppfattar saker på olika sätt. Om att förtränga, förlåta och försonas. Pappa Görans alkoholism och mamma Anitas kamp för att hålla ihop familjen. Som en osalig ande svävar mamma Anita över dem, hur de tvingas förhålla sig till sin pappas alkoholism. "Det är den enda pappa vi har", säger Nora. "Och vi råkar vara hans barn. Det är bara att acceptera detta". Plötsligt försvinner pappa Göran under en resa till Transsylvanien och det går inte längre blunda för den barndom de haft. De får inse att man har sin uppväxt med sig genom hela livet, vare sig man vill eller inte.

Jag tycker boken var otroligt bra. Fångande och jag ville inte släppa taget om den. Den var gripande och spännande och skildrar på ett bra sätt relationer och hur vi som människor formas av vår uppväxt. Om hur vi kan uppleva samma sak på olika sätt och hur vi till slut måste fajtas med våra demoner och acceptera att vi alla har det bagage vi har. Boken fick 3,7 p av fem möjliga av oss i bokklubben och det kom kommentarer som: Vad mycket tragik och jobbigt att hålla fasaden. Känner igen mig i min egen uppväxt. Varför var pappan som han var? Varför ville han inte ha närhet? Spännande, blev otroligt berörd. 

Till nästa gång ska vi läsa boken "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" av Katarina Bivald.

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar (pocket)

4 kommentarer:

  1. Ja, boken så stark. Verkligen stark. OCH jag tycker att hon beskriver det som är jobbigt och svårt så bra. Jag var tvungen att pausa rätt mkt då jag läste den, tyckte den var så otäck på sina ställen.
    Tidigare har jag läst Att Springa och Bitterfittan av MS. Bägge bra!! Gillar henne, hon skriver så otroligt bra.
    Den boken ni ska läsa härnäst har jag inte läst.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon beskriver det verkligen bra. Bitterfittan har jag funderat länge på att läsa så det får nog bli den nu.

      Kram Linda

      Radera
  2. Jag älskade "Läsarna i Broken Wheels rekommenderar", får se om den tilltalar dig Linda!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad spännande. Jag tror också att jag kommer att gilla den. Jag ska sätta tänderna i den nu. Har du läst "En röd liten fågel i juletid" av Fannie Flag. Den är underbar.

      Kram Linda

      Radera