Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

tisdag 3 februari 2015

Bokklubb

Bokklubb hemma hos Lena. 
Jag passade på att gosa med hennes söta kissekatt.

I torsdags var det dags för bokklubben igen. Den här gången träffades vi hemma hos Lena som bjöd på en smarrig fisk- och skaldjursgryta med currysmak. Till efterrätt blev det kaffe och olika chokladbitar. Vi har en bok som vi skriver i, där vi skriver ner vem vi varit hos, vad vi ätit, annat kul och framför allt om böckerna vi läser. Den här gången satt vi och läste igenom om alla böcker vi har läst under de två år som vi har träffats i bokklubben. Vissa böcker kommer vi inte ens ihåg att i har läst medan andra har gjort stora avtryck, både bra och dåliga.


Till den här gången hade vi läst Majgull Axelssons "Jag heter inte Miriam". Det är en underbar roman som handlar om den romska flickan Malika som under förintelsen hamnar i förintelseläger. För att överleva tar hon en död judisk flickas kläder och byter identitet till Miriam. Hon överlever förintelsen och kommer till Sverige med de vita bussarna där hon blir kvar. Hon lever hela sitt liv i denna lögn, en nödvändighet för att överleva. Som rom är man inte värd vatten. Fram till 1954 rådde invandringsförbud för romer i Sverige. Det är en roman om förtryck och hierarkier där romer hamnar längst ner på stegen, såväl i makabra koncentrationsläger som i förmodat civiliserade samhällen. Minnena hon bär på bleknar inte utan gör sig istället allt mer påminda. På sin 85-års kan hon inte vara tyst längre. Sakta men säkert sipprar hennes gripande historia fram. Det är en stark roman om identitet, utanförskap och mörka hemligheter. Jag älskade denna fantastiska bok och kunde inte lägga den ifrån mig. Detta är den första bok som har fått full pott i bokklubben, fem poäng av fem möjliga. 
Till nästa gång ska vi läsa "Gone Girls"
av Gillian Flynn

4 kommentarer:

  1. Den boken skulle jag vilja läsa. Jag har läst mkt om den, och jag förstår att den är bra. Jag har läst nästan alla Majgull Axelssons böcker, och jag tycker hon är en helt fantastisk författare.
    Gone Girl har jag läst, och gillade den VERKLIGEN!!! Mkt, mkt annorlunda. Hoppas du kommer att gilla den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika!
      Det var första boken jag läste av Majgull Axelsson och jag älskade den. Jag kan tänka mig att sätta tänderna i fler av hennes böcker. Kul att du gillade Gone Girl, den har börjat bra så det ser lovande ut :-)

      Kram Linda

      Radera
  2. Hej Linda!
    Så kul att du gillade boken, jag ska också ta och läsa den!
    Mysigt med bokklubb!
    Må så gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Ja, den kan jag verkligen rekommendera. Ja, det är mysigt med bokklubben. Kul att träffas och roligt att få chansen att läsa böcker som man kanske själv kanske inte skulle ha valt.

      Kram Linda

      Radera