Home of the dragonfly

Home of the dragonfly

fredag 6 februari 2015

Fiskgryta med tomat & dill




Jag längtar efter våren...

Idag är jag hemma och vabbar. De ringde från dagis igår när jag var på väg att hämta Hilmer. Han var hängig och varm och hade somnat på golvet. När han vaknade så var han otröstlig. Han höll sig vaken tills vi kom hem och sen slocknade han strax innan klockan 18.00. Sen så sov han till halv sju i morse, alltså över tolv timmar även om han sov oroligt och var ledsen i natt. Nu verkar han hyfsat pigg förutom att han är snorig så jag vet inte vad det var som hände. Idag så skiner solen ute och kastar sina strålar in i lägenheten. Oj, vad jag längtar efter våren nu även om det faktiskt är fint med all snö ute. Vintern är dock inte min favoritårstid.

De senaste veckorna har jag testat flera nya recept. Jag gillar att laga mat och tycker det är kul att prova mig fram i receptdjungeln. Bland annat så testade jag en fiskgryta med tomat & dill. Superenkel att laga och hur god som helst. Perfekt vardagsmat och killarna tyckte om den. Jag tog lite mer vätska än vad receptet anger annars så följde receptet.



Fiksgryta med tomat & dill
4 portioner

600 g hoki eller torsk (annan fisk går också bra)
1 liten purjolök
4 tomater (jag körde körsbärstomater)
1 msk smör eller margarin
2 dl fiskbuljong
1 dl grädde
1 knippe dill (skuren)

  1. Om fisken är fryst så tina den försiktigt. Skär den i små bitar. Skiva purjolöken och skölj den noga. Skär tomaterna i bitar. 
  2. Fräs purjolöken i matfettet i en gryta. Tillsätt buljong och grädde. Koka upp. Salta och peppra på fisken innan du lägger ner den i grytan. Sjud några minuter. Lägg ner tomat och dill. Smaka av med salt och peppar.
  3. Servera med pressad eller kokt potatis. 

Bilder: Bild 1-4 (www.pinterest.com), Bild 5 Privat (homeofthedragonfly.blogspot.com)

2 kommentarer:

  1. Mmmm...gott..låter som en enkel och bra gryta. Vill också testa den.
    Hoppas Hilmer mår bättre nu.
    Jag önskar dig en trevlig helg.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var både gott och enkelt att göra :-)
      Kram Linda

      Radera